Skip to content

Curăţenia publică – nu o prioritate, ci o realitate

21/03/2013

În călătoriile pe care le-am făcut, de-a lungul anilor, prin capitalele europene, am admirat de fiecare dată curăţenia şi aspectul îngrijit şi civilizat al spaţiilor publice. Nu doar calitatea materialelor de construcţie din care sunt făcute bordurile, trotuarele sau gardurile; nu doar calitatea lucrărilor de construcţie şi cultura peisajului urban m-au atras, ci şi curăţenia locului, o curăţenie impecabilă şi permanentă.

Uneori, m-am gândit că acest lucru este posibil pentru că occidentalii sunt mai civilizaţi decât noi: nu aruncă gunoiul pe jos, îşi îngrijesc spaţiile verzi etc. Alteori, că primăriile oraşelor respective dispun de fonduri mult mai mari decât primăriile noastre şi acţionează profesionist. Odată ajuns primar însă, mi-am dat seama că nici efortul singular al locuitorilor, oricât de civilizaţi, nici banii primăriei nu pot face foarte mult. Curăţenia nu este nici numai o responsabilitate a administraţiei, nici doar o obligaţie a cetăţenilor, ci ea este rezultatul parteneriatului dintre cetăţeni şi administraţie, al bunei înţelegeri dintre ei şi al unei voinţe comunitare. Sunt convins că de aici pleacă totul, de la acest parteneriat.

La drept vorbind, curăţenia nu trebuie să fie o prioritate. Când un om îşi face curat la birou, nu o face de dragul curăţeniei, ci pentru a putea lucra mai bine. Acesta este scopul său. Aşa şi noi: trebuie să avem un sector curat, curat în permanenţă, nu de dragul curăţeniei, ci pentru a ne simţi mai bine: când ieşim cu copilul în faţa blocului, când mergem către locul de muncă, când, pur şi simplu, ne plimbăm pe stradă. Dar numai plecând de la această stare, dată de un mediu curat, putem gândi, putem acţiona bine. Curăţenia nu trebuie să fie un obiectiv, ci premisa de la care plecăm pentru a realiza proiectele individuale şi proiectele noastre comune.

Ei bine, în mandatul meu, mi-am propus să transform curăţenia dintr-un proiect, niciodată realizat până la capăt, într-o bază de plecare, într-o realitate cotidiană, într-un lucru subînţeles. Sunt convins că parteneriatul meu cu locuitorii sectorului 3 va conduce la această schimbare şi că, plecând de aici, vom face împreună lucruri importante. Între timp, sectorul va arăta ca acele capitale europene pe care le invidiam în trecut.

Robert Negoiţă, primarul sectorului 3

No comments yet

Leave a Reply

